Paralax Görsel Kültür Arşivi 058


  Yarışma Başlıyooor!

Orhan Cem Çetin
Negatifadam, fotoğrafçı vs.

Efendim, uzunca bir süredir (derken, neredeyse 10 yıldır) fotoğraf yarışmalarında dijital görüntülerin ayrı bir kategoride değerlendirilmesi tartışılıyordu. Bunun için paneller bile düzenlendi. Sonunda istenen oldu. Bakıyorum da, artık gelenekselleşmiş olan siyah beyaz baskı, renkli baskı ve saydam dallarına ek olarak şimdi de dijital ya da sayısal fotoğraf dalı, kimi zaman kendi özel jürisiyle birlikte yarışmacıların emrinde.

Bendeniz de 10 yıldır bu çarpık mantıkla mücadele etmeye çalışıyorum ama artık galiba pes etmek gerek zira başa çıkmak mümkün değil. Son olarak, büyük bir fotoğraf firmasının geçenlerde sonuçlanan yarışmasının dijital bölümüne jüri üyesi olarak davet edildiğimde, araya sözcü olarak sokulan camiamızdan iyi niyetli bir arkadaşa önce birkaç soru sordum:

Saydam yani diapozitif kategorisi yarışmalarda neden var? Diapozitif farklı bir dil mi getiriyor? Aynı görüntünün aynı yarışmaya hem baskı hem saydam kategorilerine teslim edilmesi durumunda jüri aynı fotoğrafı iki farklı biçimde mi algılayacak?
Benzer biçimde, “dijital fotoğraf” sözcüğü size ne ifade ediyor? Bir an fotoğrafı dijital makine ile çekilse, bu görüntü, üzerinde hiçbir manipülasyon yapılmadan CD ortamında dijital bölüme, aynı görüntü klasik fotoğraf kağıdına basılarak renkli baskı bölümüne teslim edilse, jürinin algılayışı farklı mı olacak?
Yok eğer “dijital” sözcüğü sizin için manipülasyon ile eşanlamlı ise, bir görüntü klasik yöntemlerle solarize edilerek ya da ne bileyim tonlanarak vs. renkli baskı bölümüne verilebilirken, bu işlemler dijital yöntemlerle yapıldığında görüntü aynı bile olsa yöntem farklı olduğu için dijital kategorisine ihraç mı ediliyor?
Kısacası siz dijitalden ne anlıyorsunuz? Niye ayrı jüri oluşturuyorsunuz?


Cevap:

....pısss

Ben de bu pısss karşısında tabii ki daveti reddettim ve firma da fazla soru sormayan büyüklerimizle yarışmayı sonuçlandırdı. Hayırlı, uğurlu, auralı olsun.

Üstelik bu firma -ki artık herhalde anlamışsınızdır kim olduğunu; yine de neme lazım, açık açık söylemeyelim, sonra ilerde lazım olur, sponsorluk falan alamayız bakarsınız- baskı ve saydam dallarında fotoğrafın kendi malzemeleriyle çekildiğinin ispatlanabilir olmasını şart koşuyordu. Birçok telefon geldi bana. Diyordu ki arayanlar,
“Elimde şahane bir fotoğraf var, ama rakip firmanın filmiyle çekilmiş. Şimdi ben bunu tarayıp dijital bölüme yollasam ne olur?” Ben de şartnameyi dikkatle okudum. Gerçekten de bu yöntemi engelleyecek hiçbir madde bulamadım. Ve döndüm dedim ki arayanlara, “Evet aynen öyle yapın. Şartnamede böyle bir açık var, alabildiğine suistimal edin!”

Sevgili okuyucularım, görüyorsunuz ya, artık işler hepten karıştı, karmaşıklaştı. Ya bu yarışma işini hepten kaldırmalı, ya da bilmiyorum ne yapmalı.

Sonra dedim ki, sen olsan nasıl düzenlerdin bu yarışmayı? Ve kendi olası dijital fotoğraf yarışmamın şartnamesini oluşturdum. Buyurun, isterseniz katılın:



Negatifadam 1. Geleneksel Uluslararası
Dijital Fotoğraf Yarışması

Yarışmamız büyük ölçüde Avrupa Birliği uyumludur ve Uluslararası Telekomünikasyon Protokollerine en az 1 yıl boyunca zarar vermemeyi garanti eder. Sonrasını bilemem.

Katılım Şartları:

1.Yarışmaya eli fotoğraf makinesi veya cep telefonu veya her ikisini birlikte tutan herkes katılabilir. Yeter ki gönül gözü açık olsun.
2.Yarışmaya gönderilen fotoğrafların daha önce yarışmacının kendisi veya başkası tarafından çekilmemiş olması gerekir. Bu konuda sorumluluk ve vicdani yük yarışmacıya aittir.
3.Yarışmaya yanlışlıkla çekilmiş fotoğraflar (örneğin cep telefonunun üstüne oturunca çekilmiş vs) gönderilemez. Fotoğraflar yanlışlıkla çekilmiş gibi duruyor ama yarışmacı bilerek ve isteyerek çektiğini iddia ediyorsa, organizasyon iki şahit isteme hakkını saklı tutar. Şahitler şahitlik vasıflarını kanıtlamak için jüri önünde bir el Solitaire oyunu oynayacaktır.
4.Yarışmaya dia veya negatif film ile çekildikten sonra taranarak dijital hale getirilmiş fotoğraflar yollanamaz. Bunu nasıl anlayacağımızı hiç sormayın.
5.Yarışmaya yollanacak fotoğraflarda boyut en az 3 piksel olabilir (trafik ışığı fotoğrafı). Yollanacak fotoğraf sayısında sınırlama yoktur. Ancak 1 yarışmacı en çok 1 CD ile yarışabilir. Artık 1 CD’ye ne kadar çok fotoğraf sığdırırsa. Lütfen VCD veya DVD yollamayın. “Sinema aslında bir sürü fotoğraftan oluşur” şeyine karnımız tok.
6.Yok, en iyisi sınırlayalım biz. Yine 1 CD olsun, ama en çok mesela 50 fotoğraf olsun. Jürinin de (yani benim de) insan olduğunu unutmayalım.
7.Fotoğraflar renkli veya monokromatik olabilir. 2 bitten 32 bite kadar yolu var. Becerebiliyorsanız, daha fazlasını (ya da daha azını) yapın!
8.Jüri dilediği fotoğrafı üstelik kesip biçerek ve dilerse başka fotoğraflarla birleştirerek kendi bilgisayarına masaüstü deseni yapmakta özgürdür.
9.Hatta jüri, dilediği fotoğrafı tanınmaz hale getirip kendi arşivine atabilir, gerektiğinde maddi veya manevi menfaat temin etmek için kullanabilir.
10.Fotoğraflarda konu sınırlaması yoktur. Jürinin her türlü fotoğrafa ihtiyacı vardır.
11.Özellikle şu sıra İzmir’deki saat kulesinin çeşitli açılardan çekilmiş fotoğraflarına fena halde eee... şey yani ödül alma şansı çok yüksek demek istiyorum.
12.Gönderilen fotoğrafları izlemek için kullanılacak CD okuyucu, monitör, dizüstü bilgisayar vb donanıma güvenmiyorsanız, bunları da gönderebilirsiniz, itiraz etmeyiz.
13.CD’leri ödemeli posta ile geri yollarız; onda bir şey yok yani, mahsuru yok..
14.Peki, hiç fotoğraf çekilmeden, 3D programlarında üretilmiş, fotoğraftan ayırt edilemeyen görüntülerle katılınabilinir mi? E herhalde! “Ayırt edilemeyen” dedik ya!
15.Eee? Şimdi ne olacak?
16.Hmmm. Siz en iyisi fotoğraflar henüz içinde duran makineleri gönderin. SLR olsun, en az 6 milyon piksel olsun, objektifi üstünde, az kullanılmış yeni gibi olsun lütfen. Hattı açık, borçsuz, 1 yaşından küçük, iyi durumdaki görüntülü cep telefonları da olabilir tabii (şarj aletini ututmayalım).
17.Peki ya görüntüler makinedeki karta bilgisayardan upload edilmişse n’olacak?
18.Olsun siz yine de makineleri gönderin.
19.Yarışma sonuçlarının toplumda her zaman infial yarattığı gözlenmiştir. Bu nedenle, yarışmamızın sonuçları asla açıklanmayacaktır; içiniz rahat olsun.
20.O halde dereceye girip girmediğinizi nereden bileceksiniz? Daha önce sonuçlanan tüm yarışmalarda, yarışmacıların açıklanan ve infial yaratan sonuçlardan bağımsız olarak aslında kaçıncı olmaları gerektiğini gayet iyi bildikleri gözlenmiştir. Siz de işte oradan bileceksiniz.
21.Ödüller. Başından beri merak ediyorsunuz. Ödül vermek de sonuçları açıklamanın dolaylı bir yolu olduğundan, ödül mödül yok! Manevi tatmin var. Siz birinci olduğunuzu bilerek mutlu olacaksınız. Daha?
22.Manipülasyon konusunu unuttuk. Efendim yarışmamızda manipülasyon serbesttir. Jürinin sonuçlara bayılacağını garanti etmesek de, görüntüleri dilediğiniz kadar soysuzlaştırabilirsiniz. Yalnız İzmir Saat Kulesi görüntülerine pek dokunmayın.
23.Değerlendirmede gizlilik önemli olduğundan, fotoğrafları, makineleri falan şu sıra TV reklamlarında gördüğünüz düzgün kargo firmalarından biri tarafından, katiyen adınızı belirtmeden, sadece bir rumuzla adresime gönderin. Rumuzun kime ait olduğu bilgisini ise normal posta ile Kim 500 Milyar İster? yarışmasında telefon joker hakkınızda kullanacak kadar güvendiğiniz birisine yollayın ki gizlilik tam olsun, kim olduğunuzu asla bilmeyelim.
24.Veeeeee, başla!
25.Yarışmaya katılmak, her türlü aşağılama ve alay konusu olmayı da kabul etmek anlamına gelmektedir, ona göre.



Adres:

Negatifadam
(Orhan Cem Çetin eliyle) P.K. 226 Beyoğlu, 34431 İstanbul

Digital Photoline dergisinden alınmıştır
OCÇ, Kasım 2003

| Cem'e Mektup | Paralax'a Mektup | Paralax Ana Sayfa | Hezarfen Fotografya Ana Sayfa |